Monique Schaminee

Monique Schaminee

Bedrijf:

Ludiq

Adres:

Arnhem

Naam:

Monique Schaminée

Telefoon:

06-28538451

Monique Schaminée

Mijn missie

Ik zet me in voor Peers4Parents omdat ik ouders met elkaar in contact wil laten komen zodat ze kunnen ervaren dat ze hun hart mogen volgen in de begeleiding van de emotionele ontwikelling van hun hoogbegaafde kinderen.

Mijn zoon was drie toen hij verder was in zijn ontwikkeling met tellen, rekenen en het alfabet dan mijn leerlingen in groep 8 van het MLK (Moeilijk Lerende Kinderen). Alles wat ik geleerd had over onderwijs en leren werd overhoop gehaald.

Het verdwijnen van zijn vrolijkheid, zijn leergierigheid, de verslechterende relatie met ons, de vruchteloze zoektocht naar medewerking op school en de overstap naar een andere school toen dat nodig bleek, maakte dat ik meer wilde weten en begrijpen over de ontwikkeling van kinderen en die van begaafde kinderen in het bijzonder.

Als moeder heb ik me verloren gevoeld en afgewezen door familie en vrienden. Van mijn omgeving hoorde ik dat ik het verkeerd deed terwijl ik probeerde mee te gaan in de ontwikkeling van mijn oudste zoon.

Intussen was er een tweede zoon geboren die zich heel anders ontwikkelde, dus begon een nieuwe, heel andere puzzel. Het was voor de omgeving het bewijs dat ik het bij mijn oudste niet goed aangepakt had.

Alles veranderde toen ik de ECHA opleiding bij het CBO in Nijmegen ging volgen. Daar ontmoette ik onderwijscollega's, allen ouder van hoogbegaafde kinderen. Het onderling uitwisselen gaf naast de lesinhoud veel steun, stof tot nadenken en begrip voor mijn zonen.

In die tijd is er een pilot geweest van de ouderavonden van James Webb bij Pharos. Achteraf had ik daar ontzettend graag deel van uitgemaakt, om mijzelf en mijn kinderen beter te begrijpen, om met meer zelfvertrouwen en vanuit rust hun ontwikkeling te volgen en begeleiden. In 2017 is James Webb in Nederland geweest en heeft mensen meegenomen in zijn werkwijze. Daaruit is Peers4Parents ontstaan. Ik stond vooraan in de rij om mee te doen.

Het is een van mijn missie om andere ouders de gelegenheid te bieden zich verbonden, gehoord en gesteund te voelen, door het bijwonen van ouderavonden van peers4parents.

Geplande Peers4Parents activiteiten

In september, oktober en november 2025 verzorg ik vier ouderavonden voor ouders van kinderen die deelnemen aan het Leer en Ontwikkel Lab bij het CBO vanuit het samenwerkingsverband in Nijmegen.

Januari/februari 2026 experiences samen met Krista Hertog-Heins

Maart 2026, week van de hoogbegaafdheid, expierences met Krista Hertog-Heins

Ondersteboven en Ludiq

Het speelse serieus en het serieuze speels benaderen

Nog tijdens de ECHA opleiding startte ik mijn eigen praktijk 'Ondersteboven'. Daarmee begeleidde ik wekelijks gemiddeld 20 kinderen vanuit mijn motto: leren weer leuk gaan vinden door het speelse serieus en het serieuze speels te benaderen. Ik vond het geweldig om met deze kinderen te werken, ze plezier in leren te zien krijgen. Ik heb enorm veel geleerd van al deze kinderen en hun ouders.

Gestart vanuit 'leren leren, leren denken, leren leren' ontdekte ik met de kinderen dat in bordspellen (vooral in de coöperatieve) alle vaardigheden 'verstopt' zitten die ze op school moeten leren. Vooral het vermaledijde 'begrijpend lezen' kreeg een andere betekenis door het lezen van speluitleg en het willen spelen van het spel.

Gaandeweg ontdekte ik dat ook de executieve vaardigheden (zoals in 2009 verwoord door Dawson en Guare) in spellen aan de orde komen. Iedere week leerden de kinderen minimaal 1 nieuw spel.

In de jaren daarna heb ik dit uitgewerkt tot een driedaagse cursus 'executieve vaardigheden trainen met spel' voor leerkrachten bij Novilo en kortere workshops op veel PO en VO scholen.

Ook in gezinnen heb ik het vuurtje aangewakkerd om met kinderen spellen te gaan spelen waarbij zich spelenderwijs allerlei belangrijke vaardigheden ontwikkelen en de relatie tussen ouder en kind versterkt wordt.

Vanaf 2009 was ik betrokken bij voltijds HB onderwijs op een Leonardoschool als bovenbouwleerkracht, coördinator van de afdeling en waarnemend directeur. Daarnaast ging ik als docent Frans en leerling coach aan het werk in het voltijds HB voortgezet onderwijs.

Het onderwijssysteem paste steeds minder bij mij, ik zag waar het schuurde maar kreeg geen verandering op gang, dus besloot ik het reguliere en voltijdsHB onderwijs te verlaten.

Vanaf dat moment werk ik voor de Day a Week school in Amsterdam en vanaf 2025 ook voor de DWS in Zeist. Daarnaast wordt ik ingezet als train-the-trainer bij het externe Vooruitwerklab van het CBO en bij de Peers4Parents avonden van het CBO.

Vanuit mijn eigen praktijk, Ludiq, begeleid ik ouders en kinderen en geef ik workshops in het PO en VO over differentiëren en het trainen van executieve vaardigheden.

Een van mijn missies is om kinderen die het plezier in leren kwijtgeraakt zijn, te laten ervaren dat nieuwe dingen leren leuk kan zijn.

overige activiteiten

Oprichter en bestuurslid peers2play (elke schoolvakantie meerdaagse activiteiten voor hoogbegaafde kinderen en jongeren) www.peers2play.nl

Activiteiten voor hoogbegaafde volwassenen www.peers2gather.nl

Bestuurslid Stichting Webb / Peers4Parents

Bestuurslid ECHA Netwerk Nederland

Organisator Festival van Talent (2011 t/m 2022 - wegens COVID geen vervolg gekregen)

Loopbaan

Vanaf 2009 was ik betrokken bij voltijds HB onderwijs op een Leonardoschool als bovenbouwleerkracht, coördinator van de afdeling en waarnemend directeur. Daarnaast ging ik als docent Frans en leerling coach aan het werk in het voltijds HB voortgezet onderwijs.

Het onderwijssysteem paste steeds minder bij mij, ik zag waar het schuurde (kinderen die niet gezien worden, ouders die weggezet worden als zeurouders) maar ik kreeg in al die jaren onvoldoende verandering op gang. Omdat ik heel anders kijk naar de begeleiding van kinderen en ouders dan het reguliere systeep besloot ik school en voltijdsHB onderwijs te verlaten.

Vanaf dat moment werk ik voor de Day a Week school in Amsterdam en sinds 2025 ook voor de DWS in Zeist. Daarnaast wordt ik ingezet als train-the-trainer bij het externe Vooruitwerklab van het CBO en bij de Peers4Parents avonden van het CBO. Waar ik nu werk, gaat het om het aanwakkeren van competentiegevoelens door een warme relatie en voldoende autonomie.

Vanuit mijn eigen praktijk, Ludiq, begeleid ik ouders en kinderen en geef ik workshops in het PO en VO over differentiëren en het trainen van executieve vaardigheden.

Een van mijn missies is om kinderen die het plezier in leren kwijtgeraakt zijn, te laten ervaren dat nieuwe dingen leren leuk kan zijn. En ouders die het plezier in opvoeden kwijt zijn, op een andere manier naar hun invloed en hun kinderen te laten kijken.

Opleidingen

Ik blijf me ontwikkelen door nieuwe dingen te leren

  • ECHA (CBO Nijmegen - (RITHA specialist)
  • Beeldcoach (Christine Brons)
  • ACT4kids therapeut (ACT4life)
  • Positive Discipline facilitator (PDN)
  • HB in Ontwikkeling (Houkema en Kaput)
  • Peers4Parents facilitator (J. Webb)
  • Talentbegeleider Novilo
  • PABO (HAN)
  • 2e graad docent Frans (HAN)
  • Frans voor bedrijfsleven en overheid
  • Trainer/opleider bedrijfsleven (Nieuw Elan)